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Título : Interacciones tempranas madre niño y predicción de desarrollo motor mediante ecuaciones estructurales aplicación del modelo en niños con riesgo de daño neurológico perinatal]
Mother-child interactions and early motor development prediction using structural equation application of the model in children with perinatal risk of neurological damage
Creador: Muñoz Ledo Rábago Patricia
Nivel de acceso: Open access
Palabras clave : Relaciones Madre-Hijo
Desempeño Psicomotor - fisiología
Actividad Motora - prevención y control
Discapacidad Intelectual - prevención & control
Modelos Neurológicos
Curva ROC
Mother-Child Relations
Psychomotor Performance - physiology
Motor Activity - prevention & control
Intellectual Disability - prevention & control
Modelos Neurológicos
ROC Curve
Interacción madre-hijo
Sistemas diádicos
Daño neurológico perinatal
Predicción del desarrollo motor
Prevención de discapacidad
Modelo de curva de crecimiento la- tente.
Mother-infant interaction
Dyadic system
Perinatal neurological damage
Motor development prediction
Prevention disability
Latent growth curve modeling.
Descripción : Los impactos más importantes de las expresiones tempranas del daño neurológico en los ni- ños, son las dificultades para establecer intercambios con su medio social, afectando en la etapa inicial las primeras interacciones con su ma dre. Niños con riesgo biológico muestran grandes dificultades para iniciar interacciones. Cuando las madres se ajustan en una relación bidireccional se logra un aumento en las iniciaciones del niño; si las madres responden menos, los niños disminuyen las iniciaciones y aumentan la irritabilidad. Los programas de intervención temprana que integran en sus estrategias el manejo de las in - terac ciones madre-niño se han considerado exitosos por sus implicaciones directas en el desa rrollo del niño. Se requiere mayor soporte empírico sobre la influencia de patrones específicos de in teracciones tempranas madre-hijo y el desa rrollo posterior de niños con daño neurológico perinatal, en términos de prevención de alte raciones o discapacidad. Se realizó un estudio longitudinal y se reporta el efecto de las interacciones de reciprocidad madre-hijo en el desa rrollo motor observado en niños a los 4, 8 y 12 meses de edad, a través del empleo del Modelo de Ecuaciones Estructurales (Curva de Crecimiento Latente). Se concluye que el modelo permitió mostrar que en niños de riesgo perinatal, las in- teracciones madre-hijo representan un buen predictor del desarrollo motor en el primer año de vida. Estos hallazgos tienen importantes impliINTERDISCIPLINARIA, 2013, 30, 1, 119-138 119 INTERACCIONES TEMPRANAS MADRE-NIÑO Y PREDICCIÓN DE DESARROLLO MOTOR MEDIANTE ECUACIONES ESTRUCTURALES APLICACIÓN DEL MODELO EN NIÑOS CON RIESGO DE DAÑO NEUROLÓGICO PERINATAL MOTHER-CHILD INTERACTIONS AND EARLY MOTOR DEVELOPMENT PREDICTION USING STRUCTURAL EQUATION APPLICATION OF THE MODEL IN CHILDREN WITH PERINATAL RISK OF NEUROLOGICAL DAMAGE PATRICIA MUÑOZ LEDO RÁBAGO*, IGNACIO MÉNDEZ RAMÍREZ**, CARMEN SÁNCHEZ PÉREZ***, MARIO MANDUJANO VALDÉS**** Y CHIHARU MURATA***** *Doctora en Ciencias Biológicas. Profesora Titular C de la Maestría en Rehabilitación Neurológica en la Universidad Autónoma Metropolitana (México). E-Mail: patmura@hotmail.com Calle Conmutador 29, Colonia Ampliación Sinatel, Delegación Iztapalapa, C.P. 09479, México D.F. **Doctor en Estadística. Investigador Titular C del Instituto de Investigaciones en Matemáticas Aplicadas y en Sistemas de la Universidad Nacional Autónoma de México (UNAM). ***Doctora en Ciencias Biológicas. Jefa del Laboratorio de Seguimiento del Neurodesarrollo en el Instituto Nacional de Pediatría. Profesora Titular C de la Maestría en Rehabilitación Neurológica en la Universidad Autónoma Metropolitana (México, D.F.). ****Doctor en Antropología Física. Jefe del Área de Investigación en Ciencias Clínicas y Profesor Titular C de la Maestría en Rehabilitación Neurológica en la Universidad Autónoma Metropolitana (México D.F.). *****Maestro en Rehabilitación Neurológica. Investigador en Ciencias Médicas B del Departamento de Metodología de la Investigación en el Instituto Nacional de Pediatría (México D.F.). 7º trabajo (119-138)_Maquetación 1 04/07/2013 11:26 Página 119 caciones en la práctica clínica como estrategia integral para el diseño de acciones de intervención temprana debido a que los logros motores en los primeros meses representan un in dicador predictivo del desarrollo infantil posterior. Palabras clave: Interacción madre-hijo; Sistemas diádicos; Daño neurológico perinatal; Predicción del desarrollo motor; Prevención de discapacidad; Modelo de curva de crecimiento la- tente.
The most important impact of early expressions of neurological damage in children is the difficulty of mixing up in their social environment which at the beginning affects their interactions with their mother. Children with biological risks show great difficulties to begin interactions. When mothers get adjusted to bidirectional relations with neurologically damaged children, an increase in the commencement of interactions by a child is achieved, while fewer responses of the mother to child produce fewer interactions and increases irritability. Early intervention programs which contain in their strategies management of motherinfant interactions have been considered effective for child development. However, further empirical studies are required, concerning the influence of specific patterns of early motherinfant interaction and future development of children with perinatal neurological damage, in terms of prevention of alterations or disability. The present longitudinal study reports the effect of reciprocity of motherinfant interactions in the motor development observed in children of 4, 8, and 12 months old, latent growth curve in structural equation modeling. This model permits the identifications of causal factors that could affect the results in different age groups and provides predictions of the relations in a more complex form than lineal relations. Based on the model designed, it could be shown that motherinfant interactions of reciprocity best characterized children with higher development level while the absence is seen in children with retarded development. We classified mothers and children in two types, respectively: interactive and organized mothers vs. noninteractive and disorganized ones; interactive and responsive children vs. non-interactive and non-responsive ones. Subjecting these two types of mothers and children to four possible combinations, the model results showed different motor development predictions in the children. On one hand, we estimated regression coefficient of four dyadic systems, obtained by combinations of different types of mothers and children: interactive and organized mother with interactive and responsive child (Dyadic system 1); interactive and organized mother with non-interactive and non-responsive child (Dyadic system 2); non-interactive and disorganized mother with interactive and responsive child (Dyadic system 3); and non-interactive and disorganized mother with non-interactive and non-responsive child (Dyadic system 4). Dyadic system 1 was associated with a better motor development in children with a mayor regression coefficient (19.82), followed by System 2 and System 3 (regression coefficient of 17.54 and 11.46, respectively). System 4 had a negative estimate value of regression coefficient (-11.27) in our model. On the other hand, we estimated intercept values according to the interactive type of these mothers and children. Among the four interactive types, solely two of them had statistically significant intercepts (p < .05), β0 = 66.13 for interactive children and β0 = 42.76, for non-interactive children. To predict the motor development of 4, 8, and 12 months old children, the slope with attenuation permitted to give a mayor model fitting, with the regression coefficient of 0, 1 and 1.5, respectively. This model presented excellent values of model fitting indicators (x2 = .96, p = .97, CFI = 1.00, RMSEA = .00). This line of study should be widened, because motor development is the principal domain consolidated in the first months of life. It is fundamental in domain organizations of higher complexity as cognition and language. We conclude that this model showed that in high risk perinatal children, early mother-child interactions represent a good predictor of motor development in the first year of life. Moreover, we found that motor achievements in the first months of life can be a strong predictive indicator of future development of a child. These findings suggest the importance in clinical practice of observation and registration of mother-child interactions as part of an integral strategy of child evaluation.
Colaborador(es) u otros Autores: Muñoz Ledo Rábago Patricia
Méndez Ramírez Ignacio
Sánchez Pérez Carmen
Mandujano Valdés Mario y Murata Chiharu
Fecha de publicación : 2013
Tipo de publicación: Artículo
Formato: pdf
Fuente: Interdisciplinaria 30(1):119 - 138
URI : http://repositorio.pediatria.gob.mx:8180/handle/20.500.12103/2622
Idioma: spa
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